차량방호안전시설에서의 시뮬레이션 활용과 신뢰성 검증
○ 시뮬레이션 활용 분야
- 자동차 산업(ASME)
- 우주항공 산업(FAA)
Aircraft seats, Bird strike impacts
- 의학(FDA)
Implants
- 철도차량(CEN prEN 15227)
Rail Car Vehicles
- 국방(DoD, USN)
○ 시뮬레이션 신뢰성 기준
- AIAA(미국 항공우주협회), DoD(미국 국방부), 1998
Guide for the Verification and Validation of Computational Fluid Dynamics Simulations
- ASME(미국기계학회), 2006
Guide for Verification and Validation in Computational Solid Mechanics
- CEN prEN 15227, 2005
Railway Applications Crashworthiness Requirements for Railway Vehicle Bodies
- DoD(미국 국방부), 2008
MIL-STD-3022 Documentation of VV&A for Modeling & Simulation
○ 문헌에서 조사된 동적 영역에서의 형상(데이터) 비교 방법
- Frequency domain metrics
- Relative absolute difference of Moments of the tow signals
- Root Mean Square(RMS) log measure of the difference between two signals
- Correlation Coefficient
- Geer MPC Metrics
- Knowles and Gear MPC metrics
- Russel Metrics
- ANOVA Metrics
- Velocity of Residual Errors
○ 차량방호안전시설에서의 활용 역사
○ 차량방호 안전시설의 시뮬레이션 신뢰성 검토기준
- TRB, NCHRP WOD 179, 2010
- CEN, TR 16303, 2012
○ 충돌시험의 재현성 및 시뮬레이션에서의 허용 오차